.comment-link {margin-left:.6em;}

سکوت سنگين

Thursday, April 05, 2007

اورکاتی برای کتابخوان‌ها



اخيرا با سايت گودريدز (Goodreads) آشنا شدم. اين سايت هم مشابه خيلی از کاميونيتی‌های اينترنتی است ولی با اين هدف راه‌اندازی شده که کاربرانش بتوانند کتاب‌هايی که می‌خوانند را امتياز دهند و نقد کنند و از آخرين کتاب‌هايی که دوستان‌شان خوانده‌اند مطلع شوند. هر کاربری به طور پيش‌فرض قفسه‌های کتاب مجازی «خوانده شده»، «در حال خواندن» و «در برنامه خواندن» را دارد و می‌تواند قفسه‌های جديدی مثل «کتاب‌های نيمه‌کاره» و غيره بسازد و داخل قفسه‌ها کتاب‌های مختلف را قرار دهد. امتيازها از يک ستاره تا پنج ستاره است و هنگامی که کتاب را پيدا می‌کنيد می‌توانيد ميانگين امتياز آن کتاب را ببينيد (يکی از ايرادهای اين سايت اين است که ممکن است برای يک کتاب چند تا ورودی پيدا کنيد. مثلا نسخه جلد نازک يا گالينگور. در بعضی موارد اين تفکيک مهم است ولی اکثرا فقط باعث پراکندگی آرا می‌شود). عضويت‌اش خيلی راحت است و فقط بايد نام و ايميل و پسورد را وارد کنيد. اگر حتی فقط يک کتاب خوانده‌ايد پيشنهاد می‌کنم عضو اين کاميونيتی شويد. هرکسی معيارهای خودش را برای امتيازدهی دارد. من بر اساس اين معيارها امتياز می‌دهم:

۵ ستاره:‌ کتابی که تاثير شگرفی در ديدگاهم به زندگی و/يا ادبيات داشته است.
۴ ستاره:‌ کتابی عالی با نقص‌های اندک که به دلايلی به‌طور کامل به دلم ننشسته.
۳ ستاره:‌ کتاب خوب است. چند جمله يا ديالوگ خيلی خوب دارد ولی نوع نگاه نويسنده يا سير کلی نوشته‌اش را دوست ندارم.
۲ ستاره:‌ از وقتی که برای اين کتاب صرف کردم چندان پشيمان نيستم. لحظات خوب خود را دارد ولی اگر به زمان عقب برگردم احتمالا آن را نخواهم خواند.
۱ ستاره:‌ اتلاف وقت است. کلا از نگاه من ارزشی ندارد.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home